In memory of Karel Tutsch

Gallery Vltavín 10.3.2010 - 31.3.2010

Můj přítel Karel
Seznámili jsme se někdy v polovině sedmdesátých let – jak jinak než přes umění. Byly to společné začátky ve spolku Ex libristů, kam nás přivedla jednak vášeň sběratelská, ale i obdiv k těm často malým grafickým skvostům vznikajícím na popud objednavatele a vyjadřujícím společnou myšlenku a realizaci autora-grafika. Oba jsme měli rádi lepty, suché jehly, dřevoryty, linoryty i litografie autorů V. Komárka, J. Pilečka, O. Kulhánka a jiných. Karel byl progresivnější, dřív jej tato aktivita přestala uspokojovat a ve svém vývoji v náhledu na umění mi názorově utekl k tvorbě současné, tehdy reprezentované zejména autory sdružení 12/15, především J. Sopkem, J. Načeradským, V. Novákem, P. Pavlíkem, I. Ouhelem a dalšími jako byli S. Klimeš, J. Sozanský nebo O. Slavík, kteří stáli mimo skupinová hnutí. Naše styky se na určitý čas přerušily, aby se opět v druhé polovině let osmdesátých sblížily. Sblížila nás Karlova činnost věnovaná výstavní aktivitě a provozu dnes už doslova legendární galerie Na bidýlku. Žádná podobná galerie u nás tehdy neexistovala – snad o něco později Galerie Opatov, která byla vedená přítelem Krbůškem, a pak v Praze na Kampě samotnými umělci začátkem devadesátých let založená Galerie MXM. Posléze šlo k takto koncipovaným galeriím přiřadit i Behémot. Karel v té době už nikde trvale nepracoval – Bůh ví, jak to dělal, jak se vlastně živil a z čeho žil. Nikdy o tom nemluvil. Rozhodně se finančně nepodílel na občasných prodejích z výstav ve vlastní galerii, v tom byl naprosto nezištný. Karel měl zcela neomylný instinkt (jsem přesvědčen, že vrozený), jímž dovedl rozeznat kvalitu v současném umění, což bylo a je velmi obtížné. Výběr prezentovaných autorů byl bezchybný a postihoval prakticky vše, co bylo nadějné a vývojově perspektivní. Nechyběli ani autoři z takzvaného emigrantského okruhu, které u nás prakticky téměř nikdo neznal, např. J. Knap, J. G. Dokoupil, M. Kunc, které dokázal ve svém výstavním programu představit. Občas zařadil i cizí autory zejména z vídeňského a berlínského regionu, kam po pádu totality pravidelně zajížděl a tamější výstavní aktivitu bedlivě sledoval. Čas to potvrdil - jeho orientace byla veskrze téměř geniální, prakticky nikdy se nezmýlil. Občas jsem pochyboval o jeho výběru a tvrzení o kvalitách daného autora, ale nakonec jsem se musel vždy přiklonit k jeho názoru. Počáteční aktivita věnovaná zejména umělcům okruhu skupiny l2/15 a několika dalším výše jmenovaným se brzy přenesla ke generaci mladší, která byla soustředěná kolem nově založené skupiny Tvrdohlaví a jejich generačních druhů – solitérů, mezi něž patřili např. J. Kovanda, J. Merta, A. Střížek, V. Kokolia, P. Kvíčala a další. To však neznamenalo, že mezi tuto tehdy mladou generaci neváhal zařadit i Jana Kotíka a uspořádat mu od doby jeho emigrace u nás první výstavu někdy začátkem roku 1990. Zejména tato výstava nás opět velmi sblížila, neboť se přímo dotkla mého oblíbeného autora, člena Skupiny 42. Stejně se zachoval i při prezentaci díla O. Slavíka. Navštěvoval jsem pravidelně vernisáže výstav pořádanýchNa bidýlku, prakticky téměř vždy za účasti autora, které byly nejen přehlídkou toho nejprogresivnějšího a nejmodernějšího (vlastně nejpostmodernějšího), co u nás v té době vznikalo. Během vernisáží, ale i po nich, byla často zasvěcená diskuze o věcech samých, ale i o autorech, jejich tvorbě a jejich další perspektivně. Scházel se zde okruh pravidelných návštěvníků, milovníků moderního umění, reprezentovaný brněnskými kunsthistoriky (Valoch, Nedoma, Horáček, Vránová, Liška) a občas i těmi pražskými (Pokorný, Dostál), dále místními malíři (Chatrný, Štolfa, Hayek, Kvíčala, Olešová), mladými adepty malířského kumštu a v neposlední řadě i sběrateli (Procházka, Kruta, Vorlíček, Vykoukal, Velek) a dalšími. Výčet jmen není samozřejmě úplný a ani být nemůže. Počátkem devadesátých let rozšířil Karel svoji aktivitu o další výstavní prostor Na Skořepce. Nemělo to však dlouhého trvání - proběhlo zde pouze několik většinou kolektivních výstav (Sopko, Střížek, Dokoupil) a snad z důvodu zvyšujícího se nájmu tyto prostory brzy opustil. Na žádné vernisáži nechyběla sklenka dobrého moravského vína, což byla další oblast, která nás s Karlem sbližovala. Absolvovali jsme spolu nespočet místních i oblastních výstav spojených s koštováním mladých, ale i archivních vín, a byli svědky stále trvajícího kvalitativního rozvoje našeho vinařství. Za vínem jsme opakovaně společně vyrazili i k našim jižním sousedům do Rakouska, do oblasti Wachau nebo Burgenlandu. Karel oplýval zvláštním, suchým, tzv. anglickým humorem, se kterým občas u lidí, kteří ho neznali nebo nepochopili, narážel. Jednou se u známého vinaře, jehož víno se stalo šampionem mezi archivními víny oblastní brněnské výstavy, po ochutnání jednoho vzorku s naprosto kamennou tváří zeptal: „A pane Flodr, to víno je opravdu z hroznů?“ Co následovalo, nebudu líčit, ale celý zbytek doby pobytu jsem vinaři vysvětloval, že to Karel tak nemyslel a že to byl jen vtip. Nakolik se mi to podařilo, posuďte sami - už tam nikdy nesměl. Ale zpátky k umění. Karel se do historie českého výtvarného umění zapsal i editorsky - prakticky ke každé výstavě vydával katalog, někdy s texty umělců samých, někdy provázený úvodem kunsthistorika. Prakticky vždy s reprodukcemi kreseb v černo-bílé mutaci, někdy v pár kusech kolorovanými samotnými umělci. Tyto když si dnes prohlížím, vracím se ve vzpomínkách do těch dob a jakoby podvědomě s Karlem rozmlouvám. Karel se dle mého soudu trvale a nesmazatelně zapsal do brněnské a troufnu si tvrdit i celostátní výstavnické aktivity. Jím založená a provozovaná galerie Na bidýlku patřila byť ne velikostí, ale především významem k tomu nejlepšímu, co u nás od druhé poloviny let osmdesátých existovalo. Jeho bezchybně koncipovaný program byl skutečně obrazem současné doby a zrcadlem špičky výtvarného umění u nás. Zkrátka, Karle, Tvůj nečekaný odchod nás všechny opravdu zaskočil. To jsi nám, svým přátelům, neměl dělat. Moc nám chybíš. Přijmi jako trvalou vzpomínku tuto malou poctu.
Přátelsky, Honza Vykoukal

Back

Instagram

Facebook

You must login first.